Grandia

Betonherstel

Mogelijk betonrot in de Betuweroute, al na acht jaar in plaats van na tachtig jaar

Mogelijk betonrot in de Betuweroute, al na acht jaar in plaats van na tachtig jaar.
ARNHEM - De spoorlijn is pas een jaar of acht geleden in gebruik genomen, maar er is nu al een onderzoek gaande naar betonrot in de Betuweroute. Normaal gesproken krijg je daar pas na een jaar of tachtig mee te maken, volgens een woordvoerder van ProRail.

 

De bevindingen komen uit een rapport dat ook naar de Tweede Kamer is gestuurd. Daarin is te lezen dat de spoorbeheerder een extern bureau heeft ingeschakeld om de staat van de infrastructuur van de Betuweroute te onderzoeken. Er werd eerder namelijk mosgroei gevonden in de Sophiatunnel bij Zwijndrecht.

Mosgroei is meestal een aanwijzing voor betonrot. Uit het onderzoek moet blijken hoe groot het probleem is en wat ProRail eraan kan doen. Waarschijnlijk duurt het nog een jaar voordat de resultaten er zijn.

Niet gevaarlijk, wel duur
Betonrot zorgt niet voor gevaarlijke situaties op het spoor, maar verkort wel de levensduur van de route. Er is dan schade aan het gewapend beton. Meestal ontstaat die omdat de wapening gaat roesten. Daardoor zet het ijzer uit en wordt het beton beschadigd.

'De spoorlijn is gebouwd met een beoogde levensduur van honderd jaar', aldus een woordvoerder van ProRail. 'Meestal krijg je dan na een jaar of tachtig te maken met betonrot. Dit is dus heel erg snel'.

'Problemen bij HSL-zuid nog veel groter'
Wat de oorzaak van het probleem is moet blijken uit het onderzoek. Het zou volgens ProRail te maken kunnen hebben met de samenstelling van het beton. Het probleem speelt namelijk ook op andere plekken. Zo is bij de HSL-Zuid nog veel meer mosgroei gevonden. 'Daar zijn de problemen veel groter', vertelt de woordvoerder. 'De HSL-Zuid is met veel meer beton gebouwd dan de Betuweroute.'

Bij de Betuweroute zou het grootste risico in de zogenoemde kunstwerken zitten, dat zijn bruggen, tunnels en viaducten. Daarvan zijn er op de hele route zo'n 150 grote en middelgrote. Eventuele herstelwerkzaamheden zijn nog niet opgenomen in de begroting van ProRail, die al een gat heeft van 475 miljoen euro.

Bron: Omroep Gelderland

 

Vraag eenvoudig en vrijblijvend een online offerte aan.

 

Neem tijdens kantooruren contact op via:
0345-613155
info@grandiabetonherstel.nl