Mogelijk betonrot in de Betuweroute, al na acht jaar in plaats van na tachtig jaar
Mogelijk betonrot in de Betuweroute, al na acht jaar in plaats van na tachtig jaar.
ARNHEM - De spoorlijn is pas een jaar of acht geleden in gebruik genomen, maar er is nu al een onderzoek gaande naar betonrot in de Betuweroute. Normaal gesproken krijg je daar pas na een jaar of tachtig mee te maken, volgens een woordvoerder van ProRail.
De bevindingen komen uit een rapport dat ook naar de Tweede Kamer is gestuurd. Daarin is te lezen dat de spoorbeheerder een extern bureau heeft ingeschakeld om de staat van de infrastructuur van de Betuweroute te onderzoeken. Er werd eerder namelijk mosgroei gevonden in de Sophiatunnel bij Zwijndrecht.
Mosgroei is meestal een aanwijzing voor betonrot. Uit het onderzoek moet blijken hoe groot het probleem is en wat ProRail eraan kan doen. Waarschijnlijk duurt het nog een jaar voordat de resultaten er zijn.
Niet gevaarlijk, wel duur
Betonrot zorgt niet voor gevaarlijke situaties op het spoor, maar verkort wel de levensduur van de route. Er is dan schade aan het gewapend beton. Meestal ontstaat die omdat de wapening gaat roesten. Daardoor zet het ijzer uit en wordt het beton beschadigd.
'De spoorlijn is gebouwd met een beoogde levensduur van honderd jaar', aldus een woordvoerder van ProRail. 'Meestal krijg je dan na een jaar of tachtig te maken met betonrot. Dit is dus heel erg snel'.
'Problemen bij HSL-zuid nog veel groter'
Wat de oorzaak van het probleem is moet blijken uit het onderzoek. Het zou volgens ProRail te maken kunnen hebben met de samenstelling van het beton. Het probleem speelt namelijk ook op andere plekken. Zo is bij de HSL-Zuid nog veel meer mosgroei gevonden. 'Daar zijn de problemen veel groter', vertelt de woordvoerder. 'De HSL-Zuid is met veel meer beton gebouwd dan de Betuweroute.'
Bij de Betuweroute zou het grootste risico in de zogenoemde kunstwerken zitten, dat zijn bruggen, tunnels en viaducten. Daarvan zijn er op de hele route zo'n 150 grote en middelgrote. Eventuele herstelwerkzaamheden zijn nog niet opgenomen in de begroting van ProRail, die al een gat heeft van 475 miljoen euro.
Bron: Omroep Gelderland
Kelder Lekkage Leusden
Het verhelpen en behandelen van een kelderlekkage in Leusden
Betonrot in viaducten jaagt Zoetermeer op kosten
Betonrot in viaducten jaagt Zoetermeer op kosten.
ZOETERMEER - De gemeente Zoetermeer moet drie viaducten eerder vervangen dan de bedoeling was. Oorzaken zijn betonrot en scheuren in het wegdek, blijkt na een inspectie.
De gebreken werden eind vorige maand ontdekt tijdens werkzaamheden aan het viaduct aan het Panamapad over de Amerikaweg. Daarop besloot de gemeente ook dezelfde type viaducten bij de Saloméschouw en het Podiumpad aan de Aziëweg te onderzoeken. Daarbij bleek van alles mis.
Sommige afdekplaten op bouten die de brugdelen aan de liggers vastmaken zijn verdwenen. Daardoor zijn bouten gaan roesten. In de breedte van de bruggen zijn scheuren ontdekt. Daaruit komt roestwater. Ook is er asbest gevonden bij de viaducten uit de jaren zeventig.
Geen acuut gevaar
Volgens de gemeente is er geen acuut gevaar, maar moeten de viaducten al volgend jaar worden vervangen. In een brief aan de gemeenteraad wordt al gewaarschuwd voor een hoge rekening. 'De aanwezigheid van de RandstadRail onder het viaduct en het asbest bemoeilijkt de vervanging en maakt alles kostbaar', valt te lezen. Over een prijskaartje, wordt nog geen woord gerept.
Eerder waren er problemen met de brug over het Maximaplein die de gemeente Zoetermeer veel geld kostte.
Bron: Omroepwest
Prefab beton doorontwikkeld
Prefab beton doorontwikkeld
Den Haag - “De resultaten zijn verbluffend.” Dat schrijft Hans Köhne van het Cement- en Betoncentrum over de doorontwikkeling van vier casestudies prefab beton. Ze zijn geselecteerd uit acht bijdragen aan de expositie Experimenteel Beton op de vakbeurs Gevel 2014. Het meest indrukwekkend is de Evolutionary Structural Optimization (ESO), waarbij een computerprogramma de optimale vorm van een constructie bepaalt. De praktijk van het ontwerpen van dragende constructies kan daardoor revolutionair veranderen. Maar ook de andere casestudies zijn intrigerend. Het zijn respectievelijk geluidabsorberende betonnen elementen, een gevel van beton met planten in hemelwatervoerende geulen en beton met een reliëf van pixels, uit een mal met verstelbare staafjes.
ESO
Het vormgeven van beton door ESO is een vervolg op de kolom met sprieten, gepresenteerd op de vakbeurs Gevel in januari 2014. Ook die is bij Geelen Beton in Wanssum uitgevoerd, van ultrahogesterktebeton met staalvezels, in een mal van polyurethaan. Maar de ondersteuning voor een voetgangersbrug waarvan een schaalmodel (1:2) op de BouwBeurs te zien is, gaat een stap verder. “Architect en constructeur hebben vooraf randvoorwaarden gesteld zoals materiaaleigenschappen, maximale belasting, doorrijdhoogte en sociale veiligheid. Daarna heeft de software de optimale vorm bepaald”, aldus Peter Heideman, architect bij Movares in Utrecht. “Bij de ontwikkeling van industriële producten, auto’s en vliegtuigen wordt topological optimization al toegepast. De grote oplagen legitimeren een hoge voorinvestering. Maar het wordt nu ook interessant voor de bouw.”
De toepassing van ultrahogesterktebeton met staalvezels is bovendien duurzaam. De CO2-emissie is minimaal door het weglaten van materiaal waar het niet nodig is. De verwachte levensduur van ultrahogesterktebeton is lang. Door het gladde oppervlak is geen afwerking nodig. Het materiaal vraagt weinig onderhoud. “Bovendien zijn lijmverbindingen mogelijk, waardoor natte knopen overbodig zijn en arbeidsgangen worden gereduceerd”, aldus Heideman. “Dat soort omstandigheden zijn een bron van inspiratie voor het nemen van beslissingen over het ontwerp en het vooraf definiëren van uitgangspunten.” Advies- en ingenieursbureau Movares gaat beslist door met het ontwikkelen van ESO en topologische optimalisatie.
Akoestisch beton
De tweede doorontwikkeling is van adaptief adobeton naar akoestisch beton. Adobeton is gedacht als beton met zachte kwaliteiten zoals het absorberen van vocht of geluid. Sleuven in het beton werden gevuld met leem. Dirk Jan Postel van architectenbureau Kraaijvanger ontwierp ditmaal nieuwe betonnen panelen met open sleuven die het frequentiespectrum van spraak maximaal absorberen. Drie akoestisch experts van Arup en Peutz werden bij de ontwikkeling betrokken. Decomo Architectural Precast Concrete in het Belgische Moeskroen produceerde experimentele proefstukken met een optimale vorm, dimensies en vulling van de sleuven. Ze zijn in nagalmkamers getest op werkzaamheid. Het akoestisch beton kan worden toegepast in wanden en plafonds van bijvoorbeeld scholen, restaurants en stations. De panelen zijn volgende week te zien op de vakbeurs Gevel, onderdeel van de Week van de Bouw in de Jaarbeurs in Utrecht.
Levende gevel
Ook de levende gevel van beton is doorontwikkeld. Architect Allard Schwencke van Atelier ASA heeft een betonnen wand voorzien van een patroon van geulen en plantvakken, waar hemelwater geodseerd doorheen stroomt. Bij de geulen is tufsteen als toeslagmateriaal gebruikt, om de ontvankelijkheid voor biologische systemen te bevorderen. Bij de ontwikkeling waren ook architect en ecoloog Victor Retel Helmrich, architect Lucine Blankert en betontechnoloog Kurt Goris van Verheyen Architectonisch Beton uit het Belgische Arendonk betrokken. Opgemerkt wordt dat de duurzaamheid andere eisen stelt dan de levensduur. De gevel moet bestand zijn tegen vorst en wortelgroei. Maar groene gevels zoals de levende gevel van beton dragen bij aan de biodiversiteit. Dat is ook waardevol.
Pixelbeton
Om het oppervlak van beton te voorzien van wiskundig bepaalde patronen, zogenaamde fractals, bedachten de architecten Allard Schwencke, Klaas Paul de Boer en Hans Kaashoek in 2013 een mal met loodrecht op de bekistingswand verschuifbare staafjes. Instellen kan met de hand of met een robot, die telkens een ander patroon creëert. De doorontwikkeling hiervan heet pixelbeton. De staafjes zijn van kunststof. De meest complexe opgave was het ontwerpen van een sluitende oplossing voor hoeken. Op de vakbeurs Gevel, die in combinatie met de BouwBeurs en de vakbeurs Renovatie & Transformatie plaatsvindt, zijn elementen te zien die horizontaal zijn geproduceerd bij Betonindustrie De Veluwe in Staphorst. Twee experts van dit bedrijf, Martijn Eikelenboom en Gert Westerink, zorgden voor de betontechnologische kennis.
Door:cobouw.nl
Nieuwe Ferry Slim Poster: Meld onveilige situaties!
De nieuwste Ferry Slim poster - Meld onveilige situaties! - is voor leden van VOBN beschikbaar. De poster draagt op een ludieke wijze bij aan de bewustwording van de veiligheid op de betoncentrales. De serie Ferry Slim posters telt momenteel 25 posters, een groot deel daarvan draagt ook bij aan veiligheid op de bouwplaats.
Bij de levering van betonmortel op de bouwplaats zijn vaak meerdere partijen betrokken. Afstemming op het gebied van veiligheid is dan ook noodzakelijk. De bij VOBN aangesloten betonmortelleveranciers leveren hun kennis en kunde op dit gebied. Teneinde de arbeidsveiligheid van hun werknemers en hun directe omgeving zo goed mogelijk te waarborgen, voert VOBN de Ferry Slim campagne.
Samenwerken met bedrijven aangesloten bij VOBN Leden van VOBN werken samen op het gebied van veiligheid en ontwikkelen van communicatiemiddelen. Met heldere voorlichting, duidelijke veiligheidsinstructiebladen, het juiste gebruik van beschermingsmiddelen en regelmatig onderhoud aan machines verhogen zij de veiligheid. Niet alleen op de betonmortelcentrale zelf, maar ook op de bouwplaats.
Poster nummer 26 - Meld onveilige situaties! - is beschikbaar voor betonmortelcentrales die zijn aangesloten bij VOBN. Deze bedrijven beschikken ook over posters met informatie over het storten, verwerken en nabehandelen van betonmortel. Daarbij moeten ook veiligheidsregels in acht worden genomen. Meer weten? Neem contact op met een bij VOBN aangesloten betoncentrale.
Bron: VOBN.
58 risico flats
58 Risico flats met onveilige balkons Den Haag
De betonconstructie van 58 flats in Den Haag moeten worden onderzocht, dit omdat de kans bestaat dat de galerij instort.
Dat meldt Omroep West maandag op basis van eigen rondvraag.
Het gaat om flatgebouwen uit de jaren zestig. De flats hebben mogelijk een fout in de betonconstructie. Bewoners van de Escampflat in Den Haag lopen inmiddels zo dicht mogelijk langs de muur. Zij hebben te horen gekregen om afstand te houden indien meer dan twee personen over de galerij lopen.
Tevens is het de bewoners afgeraden om zware spullen te verhuizen of te springen op de galerij. Binnenkort wordt extra gestut, dit omdat uit onderzoek blijkt dat de wapening van het beton niet deugt. Metalen pinnen zijn verkeerd geplaatst in de betonvloeren, daardoor kunnen deze afbreken.
VAM-methode
De flats uit de jaren zestig zijn gebouwd volgens de VAM-constructiemethode. Hiermee konden snel en efficient woningen geplaatst worden, echter moet de wapening van het beton daarvoor wel in orde zijn. Nu blijkt dat dat niet het geval is. Robert van Asten van de Haagse D66 vindt het probleem zorgelijk, vooral omdat er slechts over één flat van de 58 een onderzoeksrapport beschikbaar is. "Ik wil graag van het college weten hoe het staat met de 57 andere flats in de stad."
Door: NU.nl
Beton Toren Overhoek naar Amstelkwartier
Beton uit Toren Overhoeks naar hotel in Amstelkwartier
Een betonplaat wordt van de gevel van Toren Overhoeks getild. © Jasper Juinen
De vijfduizend ton beton die van de gevel van Toren Overhoeks is gesloopt, krijgt een tweede leven in het Crowne Plazahotel aan de Spaklerweg, in het Amstelkwartier.
De gevel van de oude Shelltoren is verwijderd tijdens de verbouwing om van het gebouw de ADAM Toren te maken, een muzikale broedplaats. Op de gevel zaten grote stukken prefab-beton, die door een sloopbedrijf zijn verwijderd.
De betonplaten zijn bij twee Amsterdamse bedrijven gerecycled en vermalen tot een grondstof voor nieuw beton. Dat wordt nu gebruikt voor de bouw van het hotel in het Amstelkwartier.
Volgens aannemingsbedrijf J.P. van Eesteren, dat zowel de sloop van Toren Overhoeks als de bouw van het Crowne Plaza voor zijn rekening neemt, is het hergebruik van beton niet nieuw, maar doordat alle bedrijven in Amsterdam zijn gevestigd is het hergebruik ook voor het milieu nog aantrekkelijker.
Bron:HetParool.nl
200 balkons onveilig Geleen
Tweehonderd balkons in Geleen onveilig verklaard
Bijna tweehonderd balkons in Geleen zijn onveilig. Bewoners moeten hun balkons leegmaken en niet meer gebruiken totdat ondersteuning is aangebracht.
Dat heeft woningcorporatie Zowonen besloten na onderzoek, meldt de Limburgse omroep L1 vrijdag.
Volgens de gemeente is er geen acute dreiging dat de balkons instorten. De eerste verantwoordelijkheid voor het verstevigen van de balkons ligt nu bij de woningcorporatie. "Pas daarna gaan we kijken of er aanvullende maatregelen nodig zijn."
De corporatie controleerde balkons in de Oranjelaan, Naussaustraat, Eberhardstraat en Van Ostadestraat nadat in oktober bij zes woningen lekkage was opgetreden.
Zowonen was vrijdag niet bereikbaar voor een toelichting. Een woordvoerder van de gemeente zegt het onderzoeksrapport nog niet te hebben gezien, maar verklaart wel te weten van de problematiek.
"De helft van de flatwoningen in die buurt is eigendom van particulieren. Uit een onderzoek van de vereniging van eigenaren vorig jaar oktober bleek dat een groot deel van de balkons van de flatgebouwen betonrot kende. De woningcorporatie startte daarop een onderzoek naar de eigen woningen."
Door: Novum